Fritidsforskaren

En blogg om vardagen för oss som arbetar med fritidsforskning på heltid

bolagens käftar

Publicerad 2012-10-15 15:41:52 i

Att förändra något kan stå en dyrt. Att byta bolag när det gäller tv kanaler kan bli väldigt krångligt. Jag bytte till Viasat från Boxer eftersom Boxer inte har fungerat på länge och dom var inte intresserade av att åtgärda felen. Vad tar man då? Jo naturligtvis det som sonen har och det han är nöjd med, Viasat. Den 28 september hämtade jag mitt Visatpaket på posten och samma eftermiddag blev jag uppringd av företaget som skulle installera allt. Jisses vilken service tänkte jag mycket imponerad! Vi bestämde att dom skulle komma den 11 oktober. Så kom dom och installerade allt och jag började leta kanaler och försöka bekanta mej med allt det nya. Är inte alls missnöjd med Viasat tvärtsom, bilden är kristallklar och kanalerna är många. Alldeles för många för mej men nu har jag ju tillgång till allt dom första 3 månaderna för att sedan bestämma vad jag vill ha. Jättebra eller hur? Jag har en favoritkanal och det är TLC, tittar jättemycket på den, just den kanalen kunde jag inte hitta. Fan oxå, så idag ringde jag upp Viasat och fick beskedet att dom inte har tillgång till den kanalen, jaha sa jag då vet jag inte om jag är intresserad av att ha Viasat. Nu kan du inte säga upp det för det är två veckor från det att du har hämtat ut paketet på posten!! Va men det måste väl ändå vara från det att det är installerat eller är jag dum i huvudet??? Jag har ju ingen möjlighet att titta igenom kanalerna innan jag fått allt på plats. Är det mitt fel att installationen inte kunde ske inom dessa två veckor?? Dom kan verkligen få allt att vara kundens fel, nu har bolagets käftar slagit till och jag kan bara sprattla med, man kan ju hålla sej för skratt. På min fråga hur det kom sej att min son som ockå har Viasat kunde ha just den kanalen blev svaret att då har han väl fått det via något annat tv bolag, där vreds käftarna om lite hårdare och jag slutade att sprattla. Japp nu är jag fast i något som i min okunskap har beställt.
 
När jag ändå är igång så kan jag ju gnälla lite till: 
Jag har funderat över hur man kan ha hund när man inte bryr sej? I min omeldelbara närhet finns det 2 st hundar som totalt gått ägarna ur händerna. Spero går alltid lös och jag har inga bekymmer hundmöten, vi mötte grannens dvärgschnautzer som alltid är ensam hemma hela dagarna, på kvällen får han en kort promenad i flexikoppel. Jag skall inte gå in på vad jag tycker om flexikoppel. Hunden är alldeles tokig, gör utfall och dom försöker få honom att vara tyst utan att lyckas. Han tror att han äger vägen säger matte, jaha sa jag då får ni väl lära honom att det inte är så. Ja det håller vi på med, vi gör ju som han på tv säger att man skall göra (Cesar Milan). Hon nästan ligger på hunden som då bara blir mer hysterisk. Hunden har bitit andra hundar och han bryr sej inte om att det är tik eller hane. Det slutar med att hon släpar sin hund efter marken för han skall ta Spero till varje pris. Speo tittar och går bara vidare. När familjen är ledig så står hunden bunden i en lina i trädgården och gapar på allt som rör sej. Jag erbjöd mej, när jag var nyinflyttad, att hjälpa dom med ett spår så att han fick använda "skallen lite" men dom hörde aldrig av sej men dom tittar gärna på när jag  lägger ängspår till Spero och är så imponerade.
 
Hund nr 2 är en stor cocker spaniel. Damen som är ngt till åren kommen har oxå problem men utfall. Jag och Spero kom som vanligt på grusvägen, såg hunden och såg oxå att tanten inte hade koll. Går ut på ängen, i all välmening, så att hon kan passera. Det slutade med att hunden drog omkull henne, tur att hon inte släppte kopplet, jag fick en utskällning för att jag kom med min hund lös och gjorde så att hennes hund ville bita min. Jaha tänkte jag, vad svarar man på det? Ibland blir man ju bara så trött! m Mitt under denna uppståndelse låg Spero i det höga gräset på ängen och väntade på att jag skulle säga att han fick gå, han rörde sej inte, vilket jag försökte förklara för den nu mycket arga damen. Jag gav snabbt upp för hon ville inte förstå att Spero inte var orsaken till att hennes hund drog omkull henne. Hon var bara fullständigt vansinnig för att han var lös, ja tänk om man kunde frälsa världens alla hundmänniskor :-)

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2012-10-15 16:06:59

Känner igen det är med TV-kanaler. Men jag tycker det är samma på alla bolag. Dom byter kanaler hej vilt när det passar dom och man får vackert finna sej eller få hjärnblödning till ingen nytta.

Postat av: Annette

Publicerad 2012-10-15 16:19:46

Borde vara körkort på hund tycker man ibland. Grrrr ...
Jag har en kattägare i närheten som fullständigt skiter i sin katt. Stackars lille Nisse, han får varken kärlek, tak över huvudet eller mat av sin ägare. Grrr ...

Postat av: Marie Lindh

Publicerad 2012-10-15 16:26:03

Var glad att du inte har com hem fiberkabel..har haft problem med både telefån och tv sen i somras, nu är telefånen åtgärdad men tv fryser fortarande bilden då och då.

Postat av: Christina Andersson

Publicerad 2012-10-15 16:57:42

Ja du Anne-Lie man kan undra varför en del skaffar hund? Vandrande pinne skulle nog passa dom bättre.

Postat av: Susan

Publicerad 2012-10-16 00:29:04

Tråkigt med kanalerna, det gäller verkligen att lusa läsa allt nuförtiden....men endå blir man lurad ;)
Är så less på dessa djurägare, har flera runt mig men man får vara stolt när ens egna flock uppför sig :))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela