Fritidsforskaren

En blogg om vardagen för oss som arbetar med fritidsforskning på heltid

ljudkänslig/skotträdd

Publicerad 2013-03-01 08:52:56 i Allmänt,

Det har varit en turbulent tid med sjukdom och annat. Träningen har varit lite si och så med. Har ändå lyckats hyfsat bra och traglar vidare. Nackdelen är att jag tyckte jag var frisk från min lunginflamamtion och nu vaknar jag igen med feber, då har jag ändå vilat och gjort allt man skall göra. Jaja det går väl över! Spero är helt fantastisk och har fattat att jag inte är helt ok för han håller sej lugn och är tillfreds med att inte få arbeta som förut. Men jag har åkt till Bengt för att valla lite med honom så att han får göra något. Jag hade ju beslultat att jag inte skulle fortsätta valla för det blev alldeles för dyrt med resor osv. Så fick jag ett samtal från en av min vänner som oxå vallar och hon har en hund från ngn Henrik i Lödöse, tydligen känd i vallkretsar, nåja han skall ha en vallkurs och hon undrade om jag ville vara med? Eftersom jag tycker det är så himla kul med vallning och verkligen älskar se Spero när han jobbar bestämde jag mej på stört att vallningen är nr ett och lydnaden tar jag som den kommer. Så nu i april börjar jag kurs igen och det ser jag verkligen fram emot. Har pratat med Bengt som ställer upp och hjälper mej så att jag kan träna mellan kurstillfällena. Det kändes så himla bra när jag fattat det beslutet :-)
På nyårsafton blev Spero så himla rädd när det smällde, jag var inte ute utan höll mej inne men jäklars va det small. Visserligen bara mellan 23.40-00.20 men det räckte! På morgonen när vi gick ut var han lite försiktig men sedan visade han inget alls. Spero har inte varit skotträdd, tvärtom, jag har alltid haft honom med och han har inte reagerat på något sätt. Nu ändrade sej allt. Han har blivit rädd för dom flesta ljud, när grannen stänger sin bildörr går han in in sovrummet och lägger sej under stolen. Han kan ligga i mitt knä, vilket han gör varje kväll, och på TV skjuter dom skott då flyger han upp, in i sovrummet och lägger sej under stolen. Sist jag var på klubben, GMBK, som ligger jämte militärens skjufält hade dom skjutövningar och han reagerade direkt med att vilja fly undan. Jag gick in med honom i skogen och då blev det bättre men direkt när det small kom han in till mej. Vi har tidigare tränat där utan problem. Där jag bor flyger det väldigt ofta flygplan och på kvällarna när vi går ut ser man planen med blinkande lampor i luften och motorljudet hörs ganska tydligt. När det kommer  ett plan så stannar han till, tittar upp i luften ett kort ögonblick och väljer att ge sej iväg hemåt. Då har han bråttom hem.
I april blir han 3 år så jag hoppas på att detta är lite av ett "pubertetsproblem", att det skall försvinna när han har "puberterat" färdigt. Om inte så vet jag inte vad jag skall göra :-( Skotten går ju att träna bort men jag kan ju inte förhindra planen från att flyga i luften. Men bortsett från allt detta är Spero den mest fantastiska hund jag någonsin haft, jag trodde aldrig att jag skulle lämna schäfern men Speros egenskaper överväger allt som schäfern har, nu är det visserligen två olika raser men idag väljer jag BC som ras framför alla andra. Speros fantastiska känsla för mina barnbarn, hans vilja att vilja göra rätt, han härliga sätt att vara när han arbetar och hans vänlighet mot alla, både två och fyrbenta. Sedan är han rolig, ibland kommer jag på mej själv med att skratta åt hans roliga sätt.

Kommentarer

Postat av: Susan

Publicerad 2013-03-06 08:50:04

Nej vad tråkigt med ljuskänslig Spero. För mig som brinner för bruket vore det katastrof. Är ju inte heller så kul om han mår dåligt av TV:n. Men du är ju så duktig så det hoppas jag du med tålamod får ordning på.
Ja ibland måste man välja , allt tar tid / kostar men det är en utmaning att ge sig in i ngt nytt :))

Postat av: Carina

Publicerad 2013-03-26 08:57:37

Nej, vad trist! Jäkla smällare som inte är bra för någon :( Hoppas att du får ordning på det, så han inte känner att han behöver fly in i sin koja under stolen.
Tyko (också tre år om några dagar) har börjat skälla på flygplan och båtar när det är mörkt ute ...Han ser ju båtarna i farleden på morgonpromenaden, och flygplanen spanar han t.o.m. in från soffan :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela