Fritidsforskaren

En blogg om vardagen för oss som arbetar med fritidsforskning på heltid

träningen är igång igen

Publicerad 2013-01-04 13:37:19 i Allmänt,

äntligen är det träning igen! Som jag väntat på att det
skulle bli väder för det. Nu är all snön borta och planerna
är inte isiga så nu kör vi. Att det mesta tiden regnar gör
inget, finns regnkläder och en varm stuga att fika i.
 
Nu har jag verkligen märkt vilken skillnad det är att träna
in elitens moment, äsch säger många gapet mellan 3 ans
moment och eliten är inte stor. Jojo, det beror ju på vilka
mål man har och hur man vill att det skall se ut.Jag är
perfektionist! Eftersom jag vet vad domarna tittar efter så
gäller det att träna.
 
Vi har backat tillbaka lite i vår träning och börjar lägga mer
focus på kontakt, Spero skall ha full kontakt med mej hela
tiden. Även lagt in störning i form av andra hundar, ljud och 
bilar för att han skall lära sej att strunta i allt utom att ha
full kontakt med mej. Fruktansvärt pilligt och tålamodskrävande.
Han skall oxå kunna stå helt stilla utan att flytta någon tass när
vi skickar runt bollar och hundar springer, det kan ligga godis alldeles
i närheten av honom, han får inte röra sej. Det har han gjort jättebra,
bollen var han supertaggad på men han stod still. Duktig kille :-) Man
märker att han blir trött i huvudet av allt tänkande så vi kan bara köra
korta pass men i slutändan är det ju det som ger resultat.
 
Ja gott folk, jag kan bara säga att jag har en superhund som lär sej väldigt
fort och sedan behåller sin kunskap, han är lyhörd och vill hela tiden göra
rätt så det gäller att tänka till innan träningen så att jag vet exakt hur jag skall
träna olika moment. Redan till morgonkaffet sitter jag och planerar olika moment
och hur dom skall tränas in. Sedan blir det 3-4 moment som tränas, annars blir
det för mycket i början. Det kommer ju en tid när allt skall läggas ihop och då
är det bra om man befäst allt rätt från början. Så det återstår att se om jag har
gjort rätt.
 
Men jag tror fortfarande på att vila så att allt det nya får tid att smälta in och
att hjärnan får vila en dag eller två. Gäller ju oss båda :-)
 
 

Kommentarer

Postat av: Annette Wålarö

Publicerad 2013-01-04 17:17:45

Jag tror att Spero har en väldigt duktig tränare som är tydlig i sitt kroppsspråk och som utstrålar lugn och trygghet. Därför är även han så duktig. Det ska bli så roligt att se er tävla i vår. :-)
Kram

Svar: ja jag hoppas jag får honom klar till våren, lite osäkert, men om inte så blir det sensommaren. Vi kommer ialla fall att träffas under 2013 :-)
fritidsforskarens.blogg.se

Postat av: Carina & Nixa

Publicerad 2013-01-04 18:37:40

Jag tror absolut på att vilan är viktig! Istället för att traggla sönder moment tror jag också på att träna korta stunder, och låta lärdomen sjunka in :)
Det är så roligt att läsa om er träning, du är en inspirationskälla!

Svar: tack snälla du, det är ju så att jag älskar att träna och responsen jag får är underbar.
fritidsforskarens.blogg.se

Postat av: Susan

Publicerad 2013-01-05 22:33:09

Vad härligt att du är så nöjd med din S. Själv är jag inte lika impad av bc men jag har nog en hårdare typ. Det är så roligt när planeran på träning ger resultat :))

Svar: ja, S är väldigt förarvek och det utnyttjar jag. Det finns ju så många olika BC o tur är väl det. En hård BC är nog mycket svårare att arbeta med.
fritidsforskarens.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela