Fritidsforskaren

En blogg om vardagen för oss som arbetar med fritidsforskning på heltid

träningskamrater

Publicerad 2013-02-04 11:34:00 i Allmänt,

Vilken tur att man har riktiga träningskamrater som hjäper till när det strular finns där när man egentligen vill göra allt "fort o fel" vilket jag har en tendens att göra. Men jag har ju också upptäckt att om jag gör allt i rätt ordning och nöter in momenten så blir de så jättebra. Det är inget fel i att backa i sin träning och se saker som man kunde gjort bättre. Nu har jag kommit en bit med elitens moment men det tar lång tid att få allt att sitta och sedan skall man ju ut på planen och då visa upp ett lydnadsprogram på ca 20 min med olika moment. Så även om momenten sitter vid tävlingsdagen så kan ju allt hända. Nåja, jag har långt kvar till tävling för nu skall jag inte göra något "fort o fel" :-) Idag så regnar det ett iskallt regn och det är +1 grad så innomhusträning är perfekt. Jag skall börja med "burkträning" som, när det är färdigt, blir fjärrapportering. Visst låter det knäppt men jag lovar att det blir jättebra när det är färdigt. Eftersom momenten måste brytas ner i delmoment är detta början, jag hade ju gärna lagt ut 3 apporter och hoppats på att han tar rätt direkt, men har insett att så går det inte att göra. 
I alla grenar av hundsport finns det väl olika "helvetesmoment" och i lydnaden tycker jag det är "fjärren". Att på 15 m håll få hunden att stå, sitta och ligga i två skiften utan att röra baktassarna är inte det lättaste. Men jag har även här upptäckt att om man bryter ner momentet så blir det bra till slut. Jag har hållt på i ca 2 månader och det är först nu som han kan ställa sej upp utan att baktassarna flyttas, därifrån har han nästan fattat att han skall lägga sej bakåt för att tassarna inte skall flyttas framåt när han lägger sej. Vi har en lång väg kvar för nu skall resten kopplas ihop med detta. Men jag har ju en bra köksmatta :-) Positionen i det fria följet är jättebra nu men det momentet är ju ca 5-6 min på tävling så för att han inte skall få nackspärr :-) tränas det varje dag olika långa/korta sträckor. För honom som är så nyfiken är det en jätteprestation att sitta och titta på mej när det är massor med aktiviteter runt omkring oss. Det har varit mängdträning på olika platser och nu fungerar det jättebra. Att få honom att sitta rakt har varit vår akilleshäl så där bytte jag ingång och det blev genast mycket bättre. 
Att träna hund och lösa olika problem för att komma fram till ett bra resultat tar jättemycket tid men är så himla kul, så jag återgår till det nu. 
 
Ha en bra vecka :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela