Fritidsforskaren

En blogg om vardagen för oss som arbetar med fritidsforskning på heltid

träning

Publicerad 2012-10-28 17:43:27 i

Jag har focuserat på lydnadsklass 3 ett tag nu och jag är så imponerad av Speros förmåga att snabbt lära sej nya saker. Det är ju trots allt en hel del nya moment och lite trixiga att få till. Mest bekymrad var jag över metallapporten, den har han alltid ratat. Så jag bestämde mej för att bara focusera på den och klicka in det. Efter 3 dagar lyfte han den utan vidare, flyttade ut i trädgården och gjorde samma sak, det tog inte lång stund för honom att plocka upp den. Jag är ingen klickermänniska men här var det fantastiskt bra. Så var det då dags att kasta den och be honom springa ut och hämta den, inga problem, jag blev så himla glad. Sedan dess har metallapporten inte varit några problem. Rutan har jag alltid haft 10 på tävling så jag blev jätteförvånad när han inte sprang ut. Gnuggade mina få geniknölar och kom fram till att "jag var en idiot"! Nu var ju sträckan 25 m istället för 10 m, han sprang rakt ut och stannade efter ca 10 m. Jaha då blev det att träna om allt igen och idag har jag en klockren ruta igen, vittringsapporterna börjar han fatta att han skall leta efter den som jag har tagit i och låta dom andra luktfria ligga. Fjärren är det som är svårast så jag har backat och börjat om inne, verkar som om jag tränar allt inne men det är för att han skall bli säker i det han gör och att kunna förstå mej. Det jobbar jag med just nu och om han gör som med allt annat så skall han nog fixa detta oxå. 
 
Ja det är just nu vad jag focuserar på och hoppas jag kan tävla 3an snart. Jag blev så tävlingssugen när jag var och tittade på tävlingar att jag bestämde mej för att träna dom nya momenten tills dom sitter, det som han kan tränar jag inte lika mycket på. Men jag undrar om inte Bordern är en ovanligt klok hund eller så vill jag bara tro det. Den är tycker jag, lättare att träna, mer villig att vara till lags, lär sej snabbt men det den lärt sej sitter så det gäller att lära in rätt från början. Kan ju vara så att jag har fel men jag ser en klar skillnad efter att ha tränat 3 st schäfrar. Det har tagit ett tag att lära sej hur en BC fungerar men när man lärt sej det är det en underbar hund att arbeta med. Han är också kanonbra i spåret så vem vet, jag kanske tar appellen med honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela